Gwary krakowskie – to gwary małopolskie (zob. dialekt małopolski). Od zachodu graniczą z dialektem śląskim, od północy z gwarami sieradzkimi, od wschodu z gwarami pogranicza Małopolski środkowej.
Gwary krakowskie – w ujęciu S. Urbańczyka – funkcjonują na obszarze między Krakowem, Katowicami a Częstochową. Nieco inaczej zasięg gwar krakowskich określa Eugeniusz Pawłowski, który północną granicę gwary okolic Krakowa przesuwa na południe [mapa: M 261]. W ujęciu etnograficznym tereny te należały do Krakowiaków zachodnich (grupy etnograficznej, która zamieszkiwała tereny na zachód po rzekę Przemszę, na północy po Szczekociny, na wschód po Jędrzejów, Miechów, Proszowice, Koszyce i Bochnię, na południe po Myślenice, Kalwarię Zebrzydowską i Wadowice). Centrum zajmowanego obszaru był i jest Kraków [mapa M 264]
Gwary krakowskie zachowują obecnie bardzo mało cech gwarowych, co związane jest z sąsiedztwem Krakowa i innych dużych miast (większość mieszkańców pracuje w miastach) oraz z szybkim rozwojem regionu. Jak zaznaczył K. Nitsch, poza zachowaniem a ścieśnionego i i mazurzenia (...) język to bliski literackiemu (Nitsch 1923, 514).
Gwary krakowskie zachowują typowe cechy dialektu małopolskiego (które jednak – ze względu na bliskość dużych miast – szybko zanikają) :
mazurzenie, np. zacyniło sie, snurki , kłoszycek , cy dziołcha cy chłopok , = zaczyniło się, sznurki, koszyczek, czy dziołcha [dziewczyna] czy chłopak; czasem sz > s > ś, np. przyśli
= przyszli,
3. rozwój samogłosek ścieśnionych (pochylonych):
samogłoska pochylona e→ i/y, np. nazbiraly , papiry , sirpem , ubiranego , szyroko, bochynek , kapuste z grochym , = nazbierali, papiery, sierpem, ubieranego, szeroką, bochenek, kapustę z grochem;
samogłoska pochylona á → o: zopaske , musioł , śpiwoł , z kwiotkami
= zapaskę, musiał, śpiewał, z kwiatkami;
samogłoska pochylona o → u: słóme , dóm w dóm , do kóńca , kóń sie dobrze
= słome, dom w dom, do końca, koń się dobrze,
sam. nosowa -ę w wygłosie – tak jak w języku ogólnym –
traci nosowość, np. co sobote, zopaske = co sobotę, zapaskę; w śródgłosie ma wymowę rozłożoną -en-, -em- : świeńciły
= święciły, czasem ścieśnioną do -yn-: wyngla
= węgla; w czasownikach dochodzi do przejścia ę >-eł- > -en-, np: wziena , wszyscy jak zaczeni grać
= wzięła, wszyscy jak zaczęli grać,
sam. nosowa -ą ma wymowę rozłożoną -om, -on np. tom palmom , przywionzane , do dziesionty cy przed dziesionto
= tą palmą, przywiązane, do dziesiątej czy przed dziesiąta, często też ścieśnioną do -um, np. wiklinum , trumbce
= wikliną, trąbce; w $wygłosie$ zdarzają się przykłady na
przejście wygłosowego -ch → -k(na zachodzie), np. płytkik , chodzili w takik , w jakik dołak , w tyk formach , we wiaderkak na nosidłak
= płytkich, chodzili w takich, w jakich dołach, w tych formach, we wiaderkach na nosidłach,
twardego l w grupie li (cecha charakterystyczna dla gwar mazowieckich, występująca również w gwarach z okolic Tarnowa, Sandomierza i w gwarze lasowskiej) : nazbiraly w lesie
= nazbierali w lesie,
- uproszczenia grup spółgłoskowych, np. stążki
= wstążki,
- uproszczenia na skutek zaniku ł: do kościoa
= do kościoła,
- zachowanie dawnego czas. wielokrotnego krzykać: krzykali
= pokrzykiwali,
- występowanie liczby mnogiej w odniesieniu do starszych (
pluralis maiestaticus): babka tyle czasu byli [...] mieli , Garlińsko nieboszczka do samy śmierci chodzili = babka dlugi czas była [...] miała, Garlińska nieboszczka do samej śmierci chodziła,
Cechy opisane powyżej realizowane są nieregularnie i z różnym stopniem intensywności. Większość z nich zanika pod wpływem języka literackiego (stąd też niewielka liczba przykładów). Nadal jednak zachowało się na południu Polski mnóstwo tzw. krakowskich regionalizmów.
Słownictwo odnotowane w tekstach zawiera wiele wyrazów charakterystycznych dla gwar małpolskich. Jest to słownictwo dotyczace takich kręgów tematycznych jak:
dom, kuchnia: kumora (komora, rodzaj spiżarni), skrobać, zimnioki skrobało
(obierać, w tekście: ziemniaki), wyruszać dobrze
(wyrobić dobrze np. ciasto), brytfanka, w brytfankach
(forma do pieczenia), przetak
(sito),
gospodarstwo, praca na roli: pukoski (część wozu zakładana od święta), sirp (sierp, narzędzie do ścinania zboża), gadzina (bydło), powrósło
(sznurek),
obyczaje: dziady, tych dziadów przerozmaitych , pośmieguście , śmigusznicy
(przebierańcy chodzący po domach w Wielkanoc), palmerdyk (gwóźdź, na którym wieszano poświęcone palmy),
rośliny: makówka, bazie, rozchodnik, ociepa (bukiet z kwatów, mały snopek),
inne: dziołcha
(dziewczyna), kwikać, kwikali
(piszczeć, wydawać głośne, cienkie odgłosy), pochytać, pochytali
(połapać), przerozmaity, tych dziadów przerozmaitych(przeróżny), tamok
(tam), przy kraju
(na skraju, na uboczu).